Dubbel Mono

zondag, maart 14, 2004

 
Tom Barman / Guy Van Nueten @ Tivoli, Utrecht, 13-3-4

Godsamme. Eerst twee keer verkeerd rijden in Utrecht, twee minuten over half tien Tivoli binnenstormen en net wanneer je bent uitgeblazen, wordt het laatste nummer aangekondigd. Drie kwartier na het begin van de show. Daar betaal je dan 20 EURO voor. Als ik toch geld voor een optreden moet neerleggen, had ik beter op jacht kunnen gaan naar tickets voor Brian Wilson. Voordat ik uitgescholden ben, gaan Tom Barman en Guy Van Nueten gelukkig weer verder en plakken er nog een half uur aan vast. Aan het eind stond de teller op een fikse hoeveelheid bloedmooie covers: Randy Newman, Captain Beefheart, Velvet Underrground, JJ Cale, Nick Drake, Rodgers/Hart - u mag ook Chet Baker zeggen - , David Bowie en Serge Gainsbourg. Afijn, zo ongeveer de hele CD Live kwam voorbij. "U heeft de CD vast al... gedownload", merkte Tom Barman op die, keuvelend met het publiek, er een bijna kampvuur-achtig gezelligheid van maakte. Ware het niet dat het kippevelgehalte deze keer van de muziek kwam en niet van de kou in de buitenlucht bij dat verduvelde kampvuur. De bijbehorende dronkenschap was ook nergens te bekennen, want alleen de bar bij het balkon was open, zodat het storende glazengetingel en geroezemoes rond de bar nauwelijks te horen was.



Hoe bijzonder dat de uitgeklede versies van dEUS-originelen zo sterk klinken, inclusief een redelijk straigth-forward rockend nieuw nummer. Ik geloof dan ook geen barst van de opmerking van Tom Barman dat hij deze bijna-unplugged optredens doet omdat hij zijn teksten graag voor het voetlicht wilde brengen. Of heeft u wel eens bewonderend naar zijn teksten geluisterd? En waarom speelt hij dan zoveel covers? Ik denk dat het gewoon een soort eerbetoon is, zowel aan de lang smachtende fans als aan de vele helden die Tom Barman erop na houdt (en een geinige manier om geld te verdienen). Jammer dat er geen Will Oldham-cover voorbij kwam en lullig dat ik het wellicht mooiste dEUS-nummer, Right as Rain, moest missen omdat heren Barman en Van Nueten daar zo nodig mee moesten beginnen. Meer songs instuderen, Tom Barman en Guy Van Nueten dan beloof ik dat ik de volgende keer eerder van huis vertrek en op tijd ben.

BTW: Oh ja, het prachtige River van Joni Mitchell waarmee de registratie opent, heb ik ook niet gehoord. Of was men eerder begonnen dan half tien en hebben we daardoor nog meer gemist dan Right as Rain?
BTW 2: Brian Wilson op DVD is ook leuk, zeker wanneer je in de zon en voor het eerst dit jaar in t-shirt kunt kijken.
BTW 3: Ewie was er ook.
|| 3:24 a.m.